Hypnotherapie

Werken aan een klacht

We hebben bijna allemaal geleerd klachten te negeren, ‘flink te zijn’ en weer over te gaan tot de orde van de dag...

In ons lichaam sluimeren onverwerkte ervaringen echter gewoon door. De symptomen dwingen je aandacht te besteden aan je klachten, terwijl de oorzaak ervan zonder hulp vaak moeilijk te achterhalen is.

De technieken en methoden die binnen de hypnotherapie worden gebruikt, helpen je het evenwicht te hervinden en je innerlijke kracht te mobiliseren. De meest bekende technieken zijn visualisatieoefeningen en regressietherapie, maar er kan ook gewerkt worden met creatieve opdrachten (o.a. tekenen en kleien).

Hoe werkt een hypnotherapeut?

Een hypnotherapeut behandelt niet de klacht maar de oorzaak. Daarom vindt eerst een uitvoerig (intake) gesprek plaats.
Na dit gesprek kijken we samen of we verder willen met elkaar, of het klikt. Aan de hand van de intake wordt er een behandelplan opgesteld. We kijken wat er op dat moment het belangrijkste is. Dit plan loopt als een rode draad door alle sessies heen.

Wat is hypnotherapie?

Hypnotherapie is een vorm van psychotherapie waarbij het rationele denken tijdelijk naar de achtergrond wordt geschoven. Denken belemmert ons veelal om goed te voelen. Door het denken even los te laten worden diepere lagen van het onbewuste gemakkelijk toegankelijk. Deze lagen bevatten een rijkdom aan ervaringen en zelfhelende vermogens.

Tijdens de hypnotische trance vinden psychodynamische veranderingen veel sneller plaats dan in het normale bewustzijn. Niet verwerkte emoties en onbewuste overtuigingen worden je gedurende de trance duidelijk.

Het is belangrijk dat de juiste verbinding wordt gevonden tussen belevenissen in het verleden en het belemmerende gedrag of gevoel van nu. Is deze verbinding gelegd dan komen emoties en inzichten vanzelf vrij.

Herbeleven helpt om de oorspronkelijke gebeurtenissen te verwerken, zodat de        problematische nawerkingen verdwijnen. Het zijn de innerlijk vastgehouden en verharde emoties en de irrationele overtuigingen die ons leven in negatieve zin bepalen.

Voor wie?

Voor mensen met psychische en/of lichamelijke klachten als gevolg van ingrijpende levensgebeurtenissen zoals:
· PDS (Prikkelbare Darm Syndroom)
· Overspannenheid en burnout
· Ernstige levensbedreigende ziekten zoals kanker
· Een gestagneerd rouwproces
· Lichamelijke en geestelijke pijn
· Hyperventilatie
· Stoppen met roken
· Gewichtsproblemen
· Migraine
· Lichamelijke klachten waarvoor geen medische oorzaak is gevonden

Het resultaat

Bij een goede motivatie en inzet kun je op korte termijn al de eerste positieve resultaten verwachten. Je krijgt inzicht in de oorzaak van je klachten, waardoor je de regie van je leven weer in eigen handen neemt. Je leert beter te voelen, gevoelens te accepteren en te uiten. Hierdoor kun je met meer liefde en mededogen naar jezelf kijken en beter omgaan met pijn.

Hypnotherapie is een vorm van hulpverlening die prima naast de reguliere behandeling kan bestaan en is zelfs vaak een aanvulling daarop.