Simontontherapie

Wat is Simontontherapie?

Simontontherapie is een geestelijke begeleiding van mensen met kanker (of andere levensbedreigende ziekten of ernstige chronische aandoeningen). Het is een aanvullende therapie op de bestaande reguliere behandelingen van kanker. Het uitgangspunt is dat lichaam, geest en psyche met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden.

Hoe is deze therapie ontstaan?

Carl Simonton, Amerikaans oncoloog en radioloog, getrouwd met een psychologe, merkte dat veel van zijn patiënten met kanker zo'n anderhalf jaar voor het uitbreken van de ziekte een zeer moeilijke periode in hun leven hadden gehad, met veel te veel stress.
Wanneer stress een invloed heeft op het ontstaan van kanker, redeneerde hij, zal ontspanning een gunstige invloed hebben op de kwaliteit van het leven én het herstel.
Op basis hiervan ontwikkelde hij een therapie en begon er mee te werken. De mensen met kanker die zijn therapie volgden, hadden meer kwaliteit van leven en leefden gemiddeld twee maal langer dan de te verwachten levensduur.
Zijn methode staat beschreven in zijn boek "Op weg naar herstel" - Carl O. Simonton & S. Matthews-Simonton, uitgeverij Intro.

Iets in het kort over de Simontontherapie.

De Simontontherapie is een methode, waarbij iemand leert te werken met de kracht van zijn geest om:
- zich lichamelijk sterker te voelen;
- zich geestelijk meer weerbaar te maken;
- zijn of haar immuunsysteem te versterken;
- zijn of haar zelfgenezend vermogen te versterken;
- angsten en spanningen te verminderen;
- weer vertrouwen en eigenwaarde te hervinden;
- het ziek-zijn te leren accepteren en ermee te leren omgaan;
- te leren omgaan met pijn en daar een positieve invloed op uit te oefenen;
- bijwerkingen van radio- en/of chemotherapie te verminderen;
- het opruimen van óud zeer en negatieve overtuigingen.
- het in contact komen met de innerlijke kracht
.

Er wordt gewerkt met ontspannings- en ademhalingstechnieken, met visualisatie, imaginatie, meditatie, hypnotherapie, tekenen, schilderen of andere creatieve technieken en de helende reis (Brandon Bays).

Deze therapie is aanvullend en vormt een ondersteuning van de medische behandeling: het is dus géén vervanging hiervan. In de therapie staat het proces van innerlijke heelwording centraal.